8.4.11

Luxe Aziatische hotelketens veroveren Parijs



hotel monceau parisHet aanbod van zeer luxe hotelkamers in Parijs is de afgelopen jaren flink gegroeid.

Aziatische hotelketens hebben honderden miljoenen geïnvesteerd in de allerduurste hotels op exclusieve locaties.

Bijna honderd jaar lang kende Parijs een zestal exclusieve zeer luxueuze hotels, de zogenaamde palace hotels, die gevestigd zijn in historische gebouwen op de mooiste plekjes in Parijs.

Het gaat om de hotels George V, Meurice, De Crillon, Plaza Athénée, Ritz en Hôtel Bristol. De bekende luxehotels staan bekend om het in stand houden van de Franse traditie en exclusieve service, met restaurants die alleen gerechten van de allerhoogste kwaliteit serveren.

De historische gebouwen van deze hotels dateren uit de 18e en 19e eeuw. Een overnachting in één van de palace hotels is erg duur met prijzen vanaf $1000 tot liefst $31.000 voor één nachtje.

Daarmee zijn de exclusieve hotels een stuk duurder dan 'gewone 5-sterrenhotels' met prijzen van gemiddelde $350-$700 per nacht.

OPKOMST AZIATISCHE LUXEHOTELS
Volgens Time worden de zes palace hotels bedreigt door de opkomst van een aantal grote Aziatische ketens, die zich met miljoeneninvesteringen richten op allerhoogste segment.

Aziatische investeerders hebben honderden miljoenen gestoken in historische gebouwen in Parijs, om die vervolgens om te bouwen tot luxehotels met kamerprijzen gelijk aan die van de palace hotels.

hotel de crillon
Zo werd in oktober Le Royal Monceau heropend, een hotel uit 1928, waaraan liefst $140 miljoen aan verbouwingskosten werd in gestoken door investeerders uit Singapore.

In december werd een luxehotel geopend door een bedrijf uit Hong Kong in de voormalige residentie van de achterneef van Napoleon en in juni zal Mandarin Oriental een nieuw hotel openen met 130 kamers in de buurt van het Louvre. De kosten hiervan komen opgerekend uit op liefst $1,6 miljoen per kamer.

Daar komt in 2013 nog een nieuw luxehotel bij op Avenue Kléber, waarmee het aantal kamers van het allerhoogste luxeniveau met 40% zal stijgen ten opzichte van voorheen.

RIJKE MENSEN UIT OPKOMENDE MARKTEN
De doelgroep van de nieuwe luxehotels in Parijs bestaat uit rijke mensen uit met name opkomende markten. Het aantal miljonairs op aarde steeg in 2009 met 14% tot 11,2 miljoen mensen, waaronder een stijging van 31% onder Chinezen.

Het nieuwe Le Royal Monceau heeft momenteel 95% internationale gasten en hoopt vooral ook jonge rijken aan te trekken die onder meer via erfenissen van hun ouders hun rijkdom vergaard hebben. Van de 149 kamers zijn er 10 liefst 400 vierkante meter groot en alle kamers zijn voorzien van een elektrische gitaar met toegang tot een opnamestudio. Ook zijn er speciale rookruimtes voorzien van luxestoelen in een gloed van rood licht, alles om jonge klanten aan te trekken.

Sinds de opening is er voor $28 miljoen uitgegeven aan aanvullende verbouwingen, nog los van de jaarlijkse onderhoudskosten van $8,4 miljoen.

LEES OOK: Prijzen appartementen Parijs stijgen 18% in 2010

Oriental Mandarin brengt Aziatische invloeden mee in Parijs en plaatst yogamatten in de kamers en heeft dim sum op de roomservice kaart. Standaard zijn grote flatscreens aan de muur en een spa in de kamers. Ook is er veel aandacht voor milieuvriendelijkheid.

De bestaande palace hotels wijzen op de tekortkomingen zoals het ontbreken van een historische achtergrond van de nieuwe luxehotels. Daarbij wordt onder meer gewezen op gasten die in het verleden in een bepaalde kamer hebben overnacht of op andere historische gebeurtenissen die gelinkt worden aan de eeuwenoude hotels.

Time concludeert dat los van het laatstgenoemde vooral belangrijk is dat vermogende reizigers dit jaar veel meer keuze hebben in het hoogste prijssegment in Parijs. Ook zijn er natuurlijk genoeg lager geprijsde hotels, waaronder die van de beursgenoteerde Accor Groep.

Bron: Time

Gerelateerde berichten



Meest gelezen artikelen

 

© FietsvakantieFrankrijk.nl